Omgaan met lastig (agressief) gedrag:
Voor professionals binnen de zorg en welzijn is het niet vanzelfsprekend dat een lastig gesprek met een cliënt altijd constructief verloopt. Een cliënt kan bijzonder emotioneel zijn, in de slachtofferrol zitten, grensoverschrijdend boos worden, ongewenst de leiding in het gesprek nemen of sociaal wenselijk reageren. Ook kan het zijn dat iemand (bijvoorbeeld een mede-collega) “een bepaald gevoel” bij je losmaakt, waardoor je als werknemer belemmerd wordt in je communicatie of in je handelen.
In deze training leert men vormen van agressief gedrag te herkennen (werken met het ABCD-model) en een eigen strategie aan te leren waardoor het gedrag de-escaleert. Het is belangrijk professioneel te handelen in stressvolle situaties. Het bewust worden van je eigen spanning, is een startpunt om ook signalen bij een ander te herkennen en ten positieve te kunnen bijsturen, zodat de communicatie hanteerbaar blijft. Op deze manier kan er zoveel mogelijk worden toegezien op de veiligheid van de medewerker, maar ook die van de cliënt.
De training duurt 3 dagdelen en kan op maat worden gemaakt. Bij deze training wordt eigen casuïstiek gebruikt en wordt gewerkt met een trainingsacteur.
In deze training leert men vormen van agressief gedrag te herkennen (werken met het ABCD-model) en een eigen strategie aan te leren waardoor het gedrag de-escaleert. Het is belangrijk professioneel te handelen in stressvolle situaties. Het bewust worden van je eigen spanning, is een startpunt om ook signalen bij een ander te herkennen en ten positieve te kunnen bijsturen, zodat de communicatie hanteerbaar blijft. Op deze manier kan er zoveel mogelijk worden toegezien op de veiligheid van de medewerker, maar ook die van de cliënt.
De training duurt 3 dagdelen en kan op maat worden gemaakt. Bij deze training wordt eigen casuïstiek gebruikt en wordt gewerkt met een trainingsacteur.